BITMORE REFERENSSI:
Suomen Merimieskirkko
Suomen Merimieskirkko ostaa IT-näkemystä
Suomen Merimieskirkko rakentaa välittäviä yhteisöjä kotimaassa, ulkomailla ja merillä. Työtä on tehty merenkulkijoiden ja ulkomailla asuvien suomalaisten hyväksi jo vuodesta 1875.
Merimieskirkko pitää yllä suomalaisia merimieskirkkoja ja toimipisteet sijaitsevat Suomen lisäksi Ateenassa, Brysselissä, Hampurissa, Lontoossa ja Rotterdamissa. Toiminnassa syntyy vuosittain noin 300 000 kohtaamista. Merimieskirkoista on muotoutunut suomalaisuuden, suomen kielen ja kulttuurin tukikohtia ja näyteikkunoita Euroopassa.
Sähköpostikriisi oli uuden alku
Mitä sinun organisaatiossasi tehtäisiin, jos sähköpostit lakkaisivat toimimasta? Suomen Merimieskirkossa tilanne konkretisoitui, kun heidän sähköpostipalvelimensa hajosi ja tilanteen korjaaminen tuntui kestävän ikuisuuden.
”Suoraan sanoen se oli kriisi” toteaa Suomen Merimieskirkon IT-ratkaisuista vastaava Sanna Puumalainen.
Hän taustoittaa tilannetta: ”Olimme jo osittain siirtyneet Office 365:n käyttöön, mutta silloisen palveluntarjoajan resurssit eivät riittäneetkään ylläpitämään järjestelmiämme. Kaiken lisäksi heidän yhteyshenkilönsä lähti, jolloin paljon tärkeää tietotaitoa Merimieskirkon IT-ympäristöstä katosi.”
Tilanne saatiin kuitenkin hallintaan nopeasti, kun Merimieskirkon yhteistyökumppani suositteli Sanna Puumalaiselle Bitmoren palveluita. Avuksi tuli Bitmoren IT-asiantuntija Mikko Viitanen, joka kertoo projektin etenemisestä: ”Siirsimme kaikki loput Merimieskirkon postilaatikot Office 365:een ja palautimme palautettavissa olevat postit sinne. Tämän jälkeen olemme siirtäneet myös heidän palvelimensa konesalipalveluun. Nyt he ovatkin keskittäneet toimintaansa Office 365:n puolelle, jolloin saimme rajattua tarvittavien palvelimien määrää pienemmäksi. Sähköpostien lisäksi käytössä ovat esimerkiksi Sharepoint ja Onedrive, joiden kautta jaetaan työmateriaalia.”
Merimieskirkko sai osaamista ja selkeyttä IT:n kehittämiseen
Yhteistyö Bitmoren kanssa on tuonut Merimieskirkon IT:n hallinnointiin selkeyttä ja jatkuvuutta. ”Kumppanin osaaminen ja luotettavuus on meille kaiken A ja O, sillä me ostamme ennen kaikkea IT-näkemystä. Ja käytännössä Bitmoren Mikko on työparini”, kiteyttää Sanna Puumalainen.
Tärkeä osa Merimieskirkon IT-ympäristön kehitystä on dokumentointi, sillä se varmistaa tietotaidon säilymisen organisaatiossa ja helpottaa kokonaiskuvan ymmärtämistä. Kun organisaatiolla on useita toimipisteitä ja eri vaiheissa olevia projekteja, IT-ratkaisuiden koonnin ja tietojen päivittämisen merkitys kasvaa entisestään.
Sanna Puumalainen
Suomen Merimieskirkko
”Tiedän myös tarkalleen, mistä palveluista maksamme. Bitmoren laskuissa toimenpiteet on eritelty yksityiskohtaisesti ja kuukausihinnoittelu helpottaa budjetointiamme”, lisää Sanna Puumalainen tyytyväisenä.
Jatkuvaa arvoa asiakkaalle
Merimieskirkossa sähköpostit ja palvelimet toimivat nyt vakaasti ja sitä varmistaa Bitmoren 24/7 -tukipalvelu. Office 365 käyttöönotto ja palvelimien siirto ulkoiseen konesaliin on parantanut IT-ympäristön riskienhallintaa ja skaalautuvuutta, kun esimerkiksi laite- ja kapasiteettihankinnat voidaan mitoittaa tarpeen mukaan. Tulevaisuuden suunnitelmissa on modernisoida käyttäjätilien hallintaa Azure Active Directoryn avulla sekä parantaa päätelaitteiden keskitettyä hallintaa Microsoftin Intune-ratkaisulla.
Sanna Puumalainen on enemmän kuin tyytyväinen Merimieskirkon IT-kumppaniin: ”Yhteistyömme on sujunut tosi hyvin ja saamme aina tarvitsemaamme palvelua. Bitmoren asiantuntijoiden osaaminen ja näkemykset tuottavat jatkuvaa arvoa toimintaamme”.
Pikavinkit IT-palveluiden hankintaan ja hallintaan:
-
Pidä organisaatiosi IT-laitteet ja vastuuhenkilöiden tietotaito ajan tasalla
-
Huolehdi, että myös organisaatiollasi on tarkka dokumentaatio IT-ympäristöstä
-
Varmista, että IT-palveluntarjoajan yhteyshenkilöt ovat osaavia ja sitoutuneita
-
Huolehdi, että liiketoiminnan jatkuvuus on turvattu katastrofitilanteissa riittävillä varmistuksilla ja palautumissuunnitelmalla